Write the correct form of the given word.
17. You shouldn’t eat too much fast food like French fries or pizza as they are
food. (HEALTH)
18. The new president said the government is interested in the
of the country’s historical values. (PRESERVE)
19. These learners
a course on developing self-study skills recently. (TAKE)
20. The principal was proud of
the education fair successfully. (HOLD)
Rewrite each of the following sentences with the same meaning to the given sentences.
31. You couldn’t go swimming because of the heavy rain.
The rain was too
.
32. Higher education can help students develop their critical thinking skills.
It is critical thinking skills
.
33. Do all your teachers have professional teaching qualifications?
Would you mind telling me
?
34. Students have to be more efficient at working and studying.
Students have to
efficiently.
35. Nam decided to go to medical school because he wanted to become a surgeon.
Nam decided to go to medical school
.
Listen to a music teacher talking to a potential donor and complete the summary. Write NO MORE THAN THREE WORDS in each blank. You will listen TWICE.
Ms Taylor is meeting Mr Robinson, a donator, to tell him about her plan for the (36)
.
She wants to preserve folk music because it’s a representation of our (37)
identity and past daily life.
Thanks to crowdfunding, some traditional (38)
have been bought.
With more donations from Mr Robinson, she can have a proper music classroom and (39)
the class to students.
Mr Robinson, who initially hesitated, is (40)
to provide money to preserve folk music.
Bài nghe:
Ms Taylor: Thank you so much for meeting me today, Mr Robinson.
Mr Robinson: Of course. I’m excited to hear about your plan for the music department, Ms Taylor.
Ms Taylor: I want to shift the school music department’s focus to folk music to preserve this dying art form.
Mr Robinson: Sorry, can you make it clear why we should prioritise this genre?
Ms Taylor: It’s important to keep folk music alive and make it more approachable for young people. It is through these songs that we see our cultural identity and daily life in the past. By teaching students folk music, we can show them our cultural heritage and encourage them to protect it.
Mr Robinson: What have you done so far to bring folk music to school?
Ms Taylor: I came up with the idea of crowdfunding. Recognising the importance of folk music, the online community provided enough funds for some traditional musical instruments. Having received little funding from the school, I’m making use of an old classroom to teach a few students about folk music.
Mr Robinson: If I donate money to the department, what will you do?
Ms Taylor: With more money, I can redecorate our music room and promote our folk music class.
Mr Robinson: OK. You convinced me.
Tạm dịch:
Bà Taylor: Cảm ơn rất nhiều vì đã gặp tôi hôm nay, ông Robinson.
Ông Robinson: Tất nhiên. Tôi rất vui khi biết về kế hoạch của cô cho khoa âm nhạc, cô Taylor.
Cô Taylor: Tôi muốn chuyển trọng tâm của khoa âm nhạc nhà trường sang âm nhạc dân gian để bảo tồn loại hình nghệ thuật đang hấp hối này.
Ông Robinson: Xin lỗi, ông có thể nói rõ tại sao chúng ta nên ưu tiên thể loại này không?
Bà Taylor: Điều quan trọng là giữ cho âm nhạc dân gian tồn tại và làm cho nó trở nên dễ tiếp cận hơn với giới trẻ. Chính qua những bài hát này mà chúng ta thấy được bản sắc văn hóa và cuộc sống đời thường của chúng ta ngày xưa. Bằng cách dạy âm nhạc dân gian cho học sinh, chúng ta có thể cho các em thấy di sản văn hóa của mình và khuyến khích các em bảo vệ nó.
Ông Robinson: Đến nay các em đã làm gì để đưa âm nhạc dân gian vào trường học?
Cô Taylor: Tôi nảy ra ý tưởng huy động vốn từ cộng đồng. Nhận thức được tầm quan trọng của âm nhạc dân gian, cộng đồng mạng đã cung cấp đủ kinh phí cho một số nhạc cụ truyền thống. Nhận được ít kinh phí từ nhà trường, tôi đang tận dụng một lớp học cũ để dạy một số học sinh về âm nhạc dân gian.
Ông Robinson: Nếu tôi quyên góp tiền cho sở, bạn sẽ làm gì?
Cô Taylor: Với nhiều tiền hơn, tôi có thể trang trí lại phòng nhạc và quảng bá lớp nhạc dân gian.
Ông Robinson: Được rồi. Bạn đã thuyết phục tôi.