Tiếng Anh 12 Unit 7 7H. Writing

2024-09-14 19:58:22

Bài 1

1 SPEAKING Is the number of people using social networks increasing? Which social network do you think attracts the most users?

(Số người sử dụng mạng xã hội ngày càng tăng không? Bạn nghĩ mạng xã hội nào thu hút nhiều người dùng nhất?)

Lời giải chi tiết:

The number of people using social networks is increasing. I think Facebook and Youtube attract the most users.

(Số lượng người sử dụng mạng xã hội ngày càng tăng. Tôi nghĩ Facebook và Youtube thu hút nhiều người dùng nhất.)

Active users of social networks worldwide in millions (Statista)

Social networks

January 2022

January 2023

Facebook

2.91

2.95

YouTube

2.56

2.51

Instagram

1.48

2.00

TikTok

1.00

2.05

The table above shows the data for the number of people worldwide using social networks in January 2022 and 2023. In about 120-150 words, summarise the information in the table.

 

The table shows the number of users of four popular social networks around the world in January 2022 and 2023. In general, all four social media networks have seen an increase in users between 2022 and 2023. In January 2022, Facebook had the most active users with 2.91 million people. In contrast, Tiktok had the smallest number with just 1 million users. The numbers are similar in January 2023. Facebook still remains at the top with 2.95 million, followed by YouTube and Instagram, with Tiktok coming last. In comparison with 2022, the number of active users of Facebook and YouTube in 2023 has slightly risen. However, the number of Instagram users has considerably grown, from 1.48 million to 2.00 million.

Tạm dịch

Hàng triệu người dùng tích cực của mạng xã hội trên toàn thế giới (Statista)

Mạng xã hội

Tháng 1 2022

Tháng 2 2023

Facebook

2.91

2.95

YouTube

2.56

2.51

Instagram

1.48

2.00

TikTok

1.00

2.05

Bảng trên trình bày số liệu về số lượng người trên toàn thế giới sử dụng mạng xã hội trong tháng 1 năm 2022 và năm 2023. Trong khoảng 120-150 từ, hãy tóm tắt các thông tin trong bảng.

 

Bảng hiển thị số lượng người dùng của 4 mạng xã hội phổ biến trên toàn thế giới trong tháng 1 năm 2022 và 2023. Nhìn chung, cả 4 mạng xã hội này đều có lượng người dùng tăng lên trong khoảng thời gian từ năm 2022 đến năm 2023. Vào tháng 1 năm 2022, Facebook có lượng người dùng tích cực nhất với 2,91 triệu người. Ngược lại, Tiktok có số lượng ít nhất với chỉ 1 triệu người dùng. Các con số tương tự vào tháng 1 năm 2023. Facebook vẫn đứng đầu với 2,95 triệu, tiếp theo là YouTube và Instagram, còn Tiktok đứng cuối cùng. So với năm 2022, số lượng người dùng hoạt động của Facebook và YouTube vào năm 2023 đã tăng nhẹ. Tuy nhiên, số lượng người dùng Instagram đã tăng đáng kể, từ 1,48 triệu lên 2,00 triệu.


Bài 2

2 Read the task and the report. Answer the questions.

(Đọc nhiệm vụ và báo cáo. Trả lời các câu hỏi.)

• What information does the table give?

• How many social networks are mentioned?

• Which network had the largest number of active users in January 2022?

• Which had the smallest?

• Is there any information in the table you could add to the report?

Lời giải chi tiết:

• What information does the table give?

(Bảng cho biết thông tin gì?)

Trả lời: The table provides data on the number of active users of four popular social networks worldwide in January 2022 and January 2023.

(Bảng cung cấp dữ liệu về số lượng người dùng hoạt động của 4 mạng xã hội phổ biến trên toàn thế giới trong tháng 1 năm 2022 và tháng 1 năm 2023.)

• How many social networks are mentioned?

(Có bao nhiêu mạng xã hội được nhắc đến?)

Trả lời: Four social networks are mentioned in the table: Facebook, YouTube, Instagram, and TikTok.

(Bốn mạng xã hội được nhắc đến trong bảng: Facebook, YouTube, Instagram và TikTok.)

• Which network had the largest number of active users in January 2022?

(Mạng nào có số lượng người dùng hoạt động lớn nhất vào tháng 1 năm 2022?)

Trả lời: According to the table, Facebook had the largest number of active users in January 2022, with 2.91 billion users.

(Theo bảng, Facebook có số lượng người dùng hoạt động lớn nhất vào tháng 1 năm 2022, với 2,91 tỷ người dùng.)

• Which had the smallest?

(Cái nào thấp nhất?)

Trả lời: The smallest number of active users in January 2022 belonged to TikTok, with 1 billion users.

(Số lượng người dùng hoạt động thấp nhất vào tháng 1 năm 2022 thuộc về TikTok, với 1 tỷ người dùng.)

• Is there any information in the table you could add to the report?

(Có thông tin nào trong bảng bạn có thể thêm vào báo cáo không?)

Trả lời: Yes, the report could include additional details such as the number of active users for each social network in January 2023, as well as any changes or trends observed between the two years.

(Có, báo cáo có thể bao gồm các chi tiết bổ sung như số lượng người dùng hoạt động cho mỗi mạng xã hội vào tháng 1 năm 2023, cũng như mọi thay đổi hoặc xu hướng quan sát được giữa hai năm.)


Writing Strategy

Writing Strategy

• Paraphrase the question as an introduction to the summary, using synonyms where appropriate.

• Select and report on 3 or 4 main features; you don't need to include every detail in the table.

• Describe the figures with expressions like the largest number, the smallest number ... Make comparisons if possible.

(Chiến lược viết

• Diễn giải câu hỏi như phần giới thiệu phần tóm tắt, sử dụng các từ đồng nghĩa khi thích hợp.

• Lựa chọn và báo cáo về 3 hoặc 4 đặc điểm chính; bạn không cần phải đưa mọi chi tiết vào bảng.

• Miêu tả các hình bằng các biểu thức như số lớn nhất, số nhỏ nhất... Hãy so sánh nếu có thể.)


Bài 3

3 Read the Writing Strategy. Did the writer follow all of the advice? Find and underline examples.

(Đọc Chiến lược viết. Người viết có làm theo tất cả những lời khuyên không? Tìm và gạch dưới các ví dụ.)

Lời giải chi tiết:

The table shows the number of users of four popular social networks around the world in January 2022 and 2023. In general, all four social media networks have seen an increase in users between 2022 and 2023. In January 2022, Facebook had the most active users with 2.91 million people. In contrast, Tiktok had the smallest number with just 1 million users. The numbers are similar in January 2023. Facebook still remains at the top with 2.95 million, followed by YouTube and Instagram, with Tiktok coming last. In comparison with 2022, the number of active users of Facebook and YouTube in 2023 has slightly risen. However, the number of Instagram users has considerably grown, from 1.48 million to 2.00 million.


Bài 4

4 KEY PHRASES Look at the phrases below. Which are in the report?

(Nhìn vào các cụm từ dưới đây. Những cái nào có trong báo cáo?)

Introducing the table

The table shows...

The table presents/describes / gives information...

Giving remarks

First,...

Second,...

In contrast,...

Similarly,...

It would seem that...

In comparison with...

Phương pháp giải:

*Nghĩa của các cụm từ

Introducing the table (Giới thiệu bảng)

The table shows...

(Bảng cho thấy...)

The table presents/describes / gives information...

(Bảng trình bày/mô tả/cung cấp thông tin...)

Giving remarks (Đưa ra nhận xét)

First,...

(Đầu tiên,...)

Second,...

(Thứ hai,...)

In contrast,...

(Ngược lại,…)

Similarly,...

(Tương tự,…)

It would seem that...

(Có vẻ như...)

In comparison with...

(So với...)

Lời giải chi tiết:

The phrases "The table shows”, “In contrast,”, “In comparison with” are in the report.

(Các cụm từ “Bảng cho thấy”, “Ngược lại”, “So sánh với” có trong báo cáo.)


Bài 5

5 VOCABULARY Combine one verb and one adverb from the list to complete each of the following sentences. Remember to put the verbs in the correct forms.

(Kết hợp một động từ và một trạng từ từ danh sách để hoàn thành mỗi câu sau đây. Hãy nhớ đặt động từ ở dạng đúng.)

1 The number of young vloggers has _______ for the last three months. Vlogging has become a trend.

2 More and more people turn to social media. The number of traditional media users is  _______

3 The number of followers _______ after just a week. The YouTuber was really worried.

4 The number of old people using Instagram last year _______ compared to that in the previous year. I hardly see the difference.

5 The cookery videos could attract so many viewers that the profit this month _______ that last December.

Phương pháp giải:

*Nghĩa của từ vựng

almost (adv): hầu hết

considerably (adv): đáng kể

suddenly (adv): đột ngột

slowly (adv): chậm

slightly (adv): nhẹ

rise (v): tăng

change (v): thay đổi

fall (v): giảm

double (v): gấp đôi

plunge (v): lao xuống 

Lời giải chi tiết:

*Giải thích

(1) Dấu hiệu “for” => thì hiện tại hoàn thành chủ ngữ số ít: S + has + V3/ed.

(2) Thì hiện tại tiếp diễn: S + is + V-ing.

(3) Thì quá khứ đơn động từ thường: S + V2/ed

(4) Dấu hiệu “last year” (năm ngoái) => Thì quá khứ đơn động từ thường: S + V2/ed

(5) Thì quá khứ đơn động từ thường: S + V2/ed

 

1 The number of young vloggers has slowly risen for the last three months. Vlogging has become a trend.

(Số lượng vlogger trẻ tăng chậm trong ba tháng qua. Vlogging đã trở thành một xu hướng.)

2 More and more people turn to social media. The number of traditional media users is falling considerably.

(Ngày càng có nhiều người chuyển sang sử dụng mạng xã hội. Số lượng người sử dụng phương tiện truyền thông truyền thống đang giảm đáng kể.)

3 The number of followers suddenly plunged after just a week. The YouTuber was really worried.

(Lượng người theo dõi bất ngờ sụt giảm chỉ sau 1 tuần. YouTuber đã thực sự lo lắng.)

4 The number of old people using Instagram last year slightly changed compared to that in the previous year. I hardly see the difference.

(Số lượng người già sử dụng Instagram năm ngoái thay đổi một chút so với năm trước. Tôi hầu như không thấy sự khác biệt.)

5 The cookery videos could attract so many viewers that the profit this month almost doubled that of last December.

(Các video nấu ăn có thể thu hút nhiều người xem đến mức lợi nhuận tháng này gần gấp đôi so với tháng 12 năm ngoái.)


Bài 6

6 Read the task below. Write a report.

(Đọc nhiệm vụ dưới đây. Viết một báo cáo.)

The table presents the data for the percentage of people in Viet Nam using social networks in May 2022 and May 2023. In about 120-150 words, summarise the information in the table by selecting and reporting the main features, and making comparisons where relevant.

(Bảng trình bày số liệu về tỷ lệ phần trăm người dân Việt Nam sử dụng mạng xã hội trong tháng 5 năm 2022 và tháng 5 năm 2023. Trong khoảng 120-150 từ, hãy tóm tắt thông tin trong bảng bằng cách chọn lọc và báo cáo những đặc điểm chính, đồng thời đưa ra so sánh nếu phù hợp.)

The percentage of social media users in Viet Nam compared to the total population (Statcounter)

(Tỷ lệ người dùng mạng xã hội ở Việt Nam so với tổng dân số)

Social media

May 2022

May 2023

Facebook

62.3 %

77.2 %

YouTube

14.4 %

5.2 %

Instagram

0.5 %

2.2 %

Pinterest

4.1 %

2.6 %

Lời giải chi tiết:

The table reveals significant shifts in social media usage percentages among the Vietnamese population between May 2022 and May 2023. Facebook experienced a substantial increase from 62.3% to 77.2%, solidifying its position as the dominant social media platform in both years. In contrast, YouTube witnessed a sharp decline from 14.4% to 5.2%, indicating a significant drop in user engagement during this period. Despite starting from a lower base, Instagram demonstrated remarkable growth, jumping from 0.5% to 2.2%, showcasing its increasing popularity among Vietnamese users. Similarly, Pinterest also experienced a modest decrease, moving from 4.1% to 2.6%. These comparisons underscore the dynamic nature of social media trends in Viet Nam, with Facebook's dominance strengthening, while other platforms experienced varying degrees of fluctuation in user percentages over the observed period.

(Bảng này cho thấy sự thay đổi đáng kể về tỷ lệ sử dụng mạng xã hội của người dân Việt Nam từ tháng 5 năm 2022 đến tháng 5 năm 2023. Facebook đã có mức tăng đáng kể từ 62,3% lên 77,2%, củng cố vị thế là nền tảng mạng xã hội thống trị trong cả hai năm. Ngược lại, YouTube chứng kiến sự sụt giảm mạnh từ 14,4% xuống 5,2%, cho thấy mức độ tương tác của người dùng đã giảm đáng kể trong giai đoạn này. Mặc dù bắt đầu từ cơ sở thấp hơn nhưng Instagram đã chứng tỏ mức tăng trưởng vượt trội, tăng từ 0,5% lên 2,2%, cho thấy mức độ phổ biến ngày càng tăng của nó đối với người dùng Việt Nam. Tương tự, Pinterest cũng có mức giảm khiêm tốn, từ 4,1% xuống 2,6%. Những so sánh này nhấn mạnh tính chất năng động của các xu hướng truyền thông xã hội ở Việt Nam, với sự thống trị của Facebook ngày càng tăng, trong khi các nền tảng khác trải qua những mức độ biến động khác nhau về tỷ lệ người dùng trong khoảng thời gian được quan sát.)

Bạn muốn hỏi điều gì?
Đặt Câu Hỏi

Chúng tôi sử dụng AI và sức mạnh của cộng đồng để giải quyết câu hỏi của bạn

Mẹo tìm đáp án nhanh

Search Google: "từ khóa + hoctot.me" Ví dụ: "Bài 1 trang 15 SGK Vật lí 11 hoctot.me"